مقالات
مؤلف: محمد محمدى اشتهاردى
مؤلف: محمد محمدى اشتهاردى
مؤلف: محمد علی دستگردی
مؤلف: محمد علی دستگردی
چکیده:
نطريه ولايت فقيه به عنوان يك اصل مترقي و اتقان كننده ي اركان اجتماع با براهين عقلي و نقلي بسياري تنقيح و مستدل شده است.آنچه در اين مقال بدان اشاره مي شود اقامه برخي ادله عقلي و نقلي بر اصل مذكور مي باشد.از جمله براهين عقلي احصا شده برهاني است كه بر اصل رجوع افراد به متخصصين هر رشته استوار است.ديگري اصلي است كه وجود حكومت را ضروري دانسته و جامعه را بدون حاكميت، حال چه حاكميت ابرار و چه حاكميت فجار از اساس نابود شده قلمداد مي كند.با اين اصول عقلي و ساير اصول محكم نقلي به صورت قهري مي فهميم كه بايد بالضرورة حكومتي تشكيل داد و از طرفي مشعر بدين معنا مي شويم كه بايد اين حاكميت از طرف امام معصوم(ع) جاري و ساري شود. خب بعد از اثبات يقيني اين اصل مترقي اين سؤال مطرح مي شود كه در دوران غيبت كه ما از نعمت حضور ظاهري امام معصوم(ع) محروم هستيم ،حاكميت چه كساني را پذيرا باشيم؟بنا بر اصول محكمه ي عقلي و نقلي به اين معنا رهنمون مي شويم كه بايد به افرادي رجوع نماييم كه سنخيت بيشتري به امام معصوم(ع) دارد. كسي كه هم ازنظر درك علمي فقاهت مأثوره از روايات معصومين تبحر دارد و هم داراي ملكه ي عدالت مي باشد كه اين دو در فقيه جامع الشرايط متبلور است.دقت عميق در ادله عقلي و فلسفي نظام ولايت فقيه خود نمايانگر اين مطلب است كه عاليترين وجه حكومت ، حاكميت معصوم مي باشد؛اما در اسلام از آنجايي كه ارزشها ذومراتبند و بي شك حكومت نيز يك ارزش است وقتي در غيبت معصوم حكومت ايده آل و آرماني ميسور نباشد لاجرم كسي را بايد براي حكومت برگزيد كه شباهت بيشتري به معصوم داشته باشد.و اين اقربيت در سه امر متجلي مي شود؛ نخست علم به احكام كلي و جزيي اسلامي بر اساس ادله ي تفصيلي آن،دوم صلاحيت روحي كه مانع از تبعيت هواي نفس خود و ديگران بشود و سوم كارايي و تدبر در اموراجرايي داشته باشد كه اين فرض سوم در مؤلفه هايي چون درك درست داشتن در مسائل سياسي و اجتماعي و تشخيص اولويت ها و اتخاذ مصالح مستحدثه و دائمي خلاصه مي شود. كليد واژه:ولايت فقيه ، حاكم ، ولي ، انسان كامل ، فقيه جامع الشرايط
مؤلف: حسین رجایی
مؤلف: الاستاذ الشيخ نوري حاتم
چکیده:
مؤلف: حسن بیارجمندی
مؤلف: سيدجواد ورعى
مؤلف: سيدجواد ورعى
مؤلف: سید حسن عابدیان
مؤلف: سيد صادق حقيقت
مؤلف: سید حسن عابدیان
مؤلف: سيد صادق حقيقت
مؤلف: سيد حسين ميرمعزى
مؤلف: علي كربلايي پازوكي
مؤلف: علي كربلايي پازوكي
مؤلف: محمد صادق مزيناني
مؤلف: محمد صادق مزينانى
مؤلف: ابوالحسن بكتاش
مؤلف: علي نصر اصفهاني
مؤلف: محمد هادى معرفت
مؤلف: محمد هادى معرفت
مؤلف: محمد هادى معرفت
مؤلف: آيت الله جوادي آملي
مؤلف: آيت الله جوادي آملي
مؤلف: آيت الله جوادي آملي
مؤلف: محمد حسن مرعشی
مؤلف: محمد باغستانی